Prototyp T3
Proces výroby tramvají T3 byl zahájen už v roce 1960. Prototypový model získal přezdívku "Ječmínek". A to díky tomu, že tramvaj měla svou první velkou nehodu s Pragovkou. To byl starý nákladní automobil, který převážel ječmen a tramvaj jím byla po nehodě zasypaná. Zkušební jízdy této tramvaje byly už roce 1961, ale výroba samotných tramvají T3 začala až v roce 1962.
Není T3 jako T3
"T trojka" je tu s námi už prakticky 60 let. Za tu dobu se jí nevyhly drobné designové změny, které běžný cestující prakticky nevnímá, ale opravdový fanoušek je musí znát :-). Na parvomodelech bylo na čele tramvaje převýjecí plátno. Následně bylo nahrazeno pevnou cedulí. V současnosti už nenarazíte, ale ani na jednu z těchto variant, protože byly nahrazeny podélným digitálním panelem. Dobře viditelným detailem je také přední sklo. Na našich tričkách je starší verze s předělem uprostřed, zatím co později byla nahrazena za verzi se dvěma předěly po stranách.
Tramvaj po srážce s vozem naloženým ječmenem. Na snímku jsou dobře viditelné ještě původní polstrované sedačky podobné těm dnešním. Zdroj: Archiv DP Praha
Obměněna byla i pohonná část tramvaje. Zatím co starší modely obsahovaly tzv. "zrychlovač". Pozdější modely byly vybaveny polovodičovými tyristory, což je součástka, která se stará o spínání a regulaci výkonu. Tramvaje se lišili i řadou dalších detailů: nárazníky, zdobením na bocích, blinkry nebo zrcátky. Nejstarší typy měli dokonce venkovní amplión. Vše můžete vidět v naší video reportáži výše.
Znatelný rozdíl je také ve vnitřní uspořádání tramvaje. Když si vzpomenete na vaše mladistvá a dětská léta, tak se určitě vybavíte typickou skořepinovou sedačku Vertex. Což byl tehdy vrchol designu. V dnešní době už v tramvajích T3 potkáváte moderní plastové sedačky. Zajímavostí je, že už před Vertexteme byly sedačky polstrované, podobné těm dnešním. Bohužel i tehdejší cestující je ničili.