Není letadlo jako letadlo
Nebo spíše není Baťa jako Baťa. Pokud jste byly v pomníku Tomáše Bati ve Zlíně, mohli jste tam vidět letadlo Junkers, se kterým měl Tomáš Baťa nehodu, při které zemřel. My se, ale podíváme na letadlo jeho bratra Antonína a tím je právě Electra.
Jan Antonín Baťa jako svá cestovní letadla měl dvě Electry. Nejrpve měl jednu OK-CTA, se kterou létal za obchodem kolem světa, jenže ta měla v Chickagu nehodu. Cestu chtěl dokonat a tak si na rychlo objednal druhou OK-CTB, se kterou cestování dokončil a ta se i dochovala.
Současnosti se dožila OK-CTB díky tomu, že v době okupace Československa byla zrovna
v zahraničí a to konkrétně v Polsku. Piloti dostali telegrafem hlášku, že se nemají vracet a díky tomu se zachránila. OK-CTA zůstala na našem území a válku nepřežila.
Electra OK-CTB následně chvíli sloužila v Kanadském letectvu. Poté byla odporodána do soukromých rukou několika majitelům. Poslední léta před zakoupením byla v rohu hangáru a už moc nelétala.
Jan Antonín Baťa (vlevo) v Electře na svém oblíbeném místě na obchodní cestě.
Podle výrobního čísla a dochovaných dokumentů se podařilo prokázat, že je to skutečně ona. Začalo se jednat o koupi pro současného majitele. Tehdy do toho chtěl ještě zasáhnout stát, jelikož se jednalo o národní klenot. V roce 2010 skončila v soukromých rukou a započala kompletní renovace do původního stavu, která trvala 5 let.
Letadlo je nyní přístupné veřejnosti na pražském letišti Točná, které funguje i jako muzeum historických letadel. Pokud byste chtěli vidět to letadlo a spoustu dalších na vlastní oči, tak od března do prosince můžete navštívit muzeum. Každý měsíc má den otevřených dveří. Za příznivého počasí můžete vidět letadla i venku nebo ve vzduchu. Letadla z točné můžete potkat i na dalších akcí.
Proč se jmenuje Electra?
V roce 1937, ze kterého Electra pochází nebyla elektrika v letadlech ještě tak rozšířená. Electra získala svůj název díky řadě elektrických prvků, jako ovládání klapek, sklápění kol atd. což bylo v té době novinkou.
Původně však vznikla jako požadavek americké armády pro vojenské účely. Předběhl ji však Beechcraft s velmi podobným letadlem s označeným číslem 18. Electra se tak stala symbolem luxusní dopravy.
Electra a Amelia Earhartová
Amelia Mary Earhart, byla americká letkyně, která v roce 1928 jako první žena přeletěla Atlantský oceán. Během letu v roce 1937 zmizela nad Tichým oceánem i se svou Electrou L-10E. Zatím co Baťa měl L-10A. Amelia letěla typem L-10E, což bylo totožné letadlo, ale upravené pro dlouhé lety.
I v tomto příběhu si naše Electra zahrála svou roli i když o několik desítek let později. Jako jeden z mála dochovaných strojů tohoto typu pomohla k identifikaci nalezených komponent a prokázat tak, že nalezené kousky trosek patří skutečně letadlu A. Earhartove a tím příběh uzavřít.
Specifická Electra
Velmi specifickým dílem Electry je dvojocas na zádi ve tvaru písmene "H". Má dvojité směrovky a to pomáhá lepšímu ovládání.
Motor
Další výraznou specifikou L-10 jsou krátké vrtule na obouch motorech letadla. Tím, že má krátké vrtule, tak při vzletu a při velkých výkonech konce vrtulí dosahují téměř rychlosti zvuku a jsou velmi hlučné. Při startu to doslova "řeže do uší".
Závadovost vs riziko
Zeptali jsme se pilota historických letadel a zároveň event managera z letiště Točná Michala Masaře, jak je to se spolehlivostí historických letadel? Jestli nemá strach s poruchy? Přeci jen se jedná o stroje kolem 90 let stáří. Michal však jako pilot nevnímá moc rozdíl mezi historickým nebo moderním letadlem z pohledu bezpečnostni. Podle něj je závadovost např. Electry téměř nulová. Pokud je o letadla postaráno tak, jak je předepsáno, není se čeho bát i když riziko zde vždy nějaké je. Dokonce je přesvědčený, že v minulosti se letadla stavěla poctivěji.
Pusťe si video a prohlédněte letadlo zevnitř.