3 závody, 1 trolejbus
Trolejbus T 401 je třínápravový trolejbus se samonosnou karosérií. Má čtyři trakční motory, přičemž vždy jeden motor pohání jedno kolo kloubovým hřídelem a převodem v náboji kola. Každý motor má výkon 35 kWh a maximální rychlost vozu je až 70 km/h, což na trolejbus není zas tak málo.
Elektrická výzbroj byla vyrobena v ČKD Praha v závodě Trakce. V té době se v závodě již několik let vyráběly elektrické výzbroje tramvají T1 a T2. Mnohé části elektrické výzbroje jsou díky tomu podobné.
Karosérii pro prototyp T 401 dodala Karosa z Vysokého Mýta a vše dala dohromady kopřivnická Tatra.
Pracovat se na trolejbusu začalo v roce 1955. Už o tři roky později se poprvé rozjel a čekaly ho porovnávací zkoušky s trolejbusem Škoda 9Tr.
Kolem roku 1960 byl zařazen do provozu v Dopravním Podniku Praha. V plánu byla také sériová výroba v n.p. AVIA Letňany a další dva typy T 402 a T 403.
Přehrát na YouTube »
Rychlá smrt
Po dvouletém provozu byl však trolejbus vyřazen z provozu kvůli poruše spojky kompresoru. Skutečným důvodem byl spíše nezájem dopravního podniku o atypický trolejbus a změna politické situace ve vztahu k Číně, která měla být jedním z hlavních odběratelů. V Praze už se znovu nerozjel a tím byl vývoj kopřivnických trolejbusů ukončen.
Nástupce T 402 a T 403
V Tatře původně plánovali celou typovou řadu trolejbusů. Plánován byl také kloubový T 402 s délkou 18.09 m a zkrácená verze T 403 s délkou 10.14 m, zatímco T 401 byl s délkou 11.95 m prostřední. Trochu paradoxem bylo, že i když byla plánovaná délka vozů rozdílná, kapacita byla velmi podobná, zejména proto, že jednotlivé typy měly rozdílně poskládané sezení.
Budoucnost trolejbusu
Po ukončení provozu byl trolejbus převezen do Ostravy, kde byla zkoumána možnost převzetí některých konstrukčních prvků do trolejbusů Škoda. Později byl umístěn ve Vysoké škole dopravní v Žilině. V březnu 1962 získal prototyp hlavní konstruktér n.p. Tatra Vladimír Popelák, který jej věnoval podnikovému muzeu kopřivnické Tatry. Odtud se o 10 let později dostal do sbírky MHD Technického muzea v Brně, které jej následně poslalo do Ostravy.
Jelikož zažil trolejbus řadu útoků vandalů, čekala jej v Ostravě rozsáhlá renovace, která však nebyla dokončena kvůli příliš atypickým dílům a nedostatku financí. Jedním z problémů byla např. tvarovaná okna. Zatímco přední okna byla ze skla a nedochovala se, zadní se sice dochovala, ale byla vyrobena z plexiskla, které zcela zažloutlo.
Když se trolejbus vrátil do vozovny v Brně, jeho renovace pokračovala další dekádu. Při té byla řada potíží vyřešena, včetně výroby nových kompletně skleněných oken na míru. Technickému muzeu se podařilo najít dodavatele, který vyrobil potřebnou matrici na míru a s její pomocí finální skleněné okno. Tím se vyřešil i případný problém do budoucna, pokud by se situace opakovala.
Jak jsme se mohli sami přesvědčit, nyní je trolejbus prakticky před dokončením renovace. Chybí mu dokončit prostor řidiče, nějaké to okno, dveře a vnitřní osvětlení. Jinak by měl být již plně pojízdný. Jak jsme se dozvěděli, tak renovace probíhá zejména ve volném čase, což její dokončení může protáhnout. Na druhou stranu je aktuálně v nejlepším stavu za posledních několik desítek let, takže my si rádi počkáme :-)
Zdroje: TM Brno, sadzv.sk, Aktualne.cz, Auto.cz, Wikipedia, Archiv TM Brno, Archiv Škoda nekoupit.
Autor článku: Zdeněk Chalupa
Mohlo by vás zajímat: Škoda 706 RTO↗