Velká zkouška Tatra 111 a Praga V3S v Tibetu (1956)

Na podzim roku 1956 se uskutečnila československá zátěžová výprava přes tibetské velehory do hlavního města Lhasa (l̥ásə). Výpravě se podařilo setkat i s dalajlámou, ještě před jeho odchodem do exilu. Trasa byla velmi náročná a měla za úkol vyzkoušet možnosti a schopnosti těchto automobilů. Jak dopadla cesta šedomodré 111 a červených V3S?

Tatra, Praga, Java

V roce 1956 uspořádal podnik zahraničního obchodu Motokov expedici, které se zúčastnili i tři novináři: Karel Beba, Alois Svoboda a Jiří Ployhar. Celkem se zúčastnilo dvanáct účastníků, kromě novinářů to byli řidiči a technici. Významnou roli sehrál i diplomat Augustin Palát, který působil i jako tlumočník z čínštiny. Hlavním cílem tohoto odvážného počinu byla zátěžová zkouška československých nákladních vozidel, tří Tater 111, dvou Praga V3S a jednoho motocyklu Jawa 250. Vedoucím výpravy byl Stanislav Černý. 

Cesta vedla podél Velké čínské zdi až do pouště. Pro test byla auta plně naložená mimo jiné cementem, který vezla na zpevnění budhistického pouštního chrámu. Tento chrám po generace hloubili a budovali mniši v místních skalách.

Po dvou dnech cesty a vyložení cementu se účastníci výpravy zastavili na další zastávce. Tentokrát v stále ještě provozovaném budhistickém chrámu naložili zimní zásoby mouky pro geologické stanice v poušti. Náklad mouky následně výprava vyměnila za zásoby uhlí.

Výprava musela zdolat značné teplotní rozdíly, kdy se během relativně krátké doby přesunula z pouštních teplot kolem 50 °C do zasněžených hor s nadmořskou výškou 5 000 m.

 

Setkání s dalajlámou

Ve Lhase čekalo výpravu po vyložení uhlí oficiální setkání se 14. dalajlámou. Kromě tatrovek a pragovek byla součástí výpravy i Java 250 určená jako dar pro Jeho Svatost. Dalajlámovi evidentně udělala radost.

Výpravu úspěšně přežili všichni účastníci s výjimkou nákladu piva. Slaměné polstrování zřejmě nebylo dostatečné pro horské cesty:-)

Zdroj: Vojenský historický ústav Praha

Poštovní známka Františka Hudečka

K této příležitosti vytvořil František Hudeček ve spolupráci se známým rytcem Bohdanem Roulem poštovní známku.

Napadlo nás tuto známku pomocí umělé inteligence rozšířit o další grafiku, která by rozšířila pohled na prostředí, ve kterém se automobily nacházely. Berte prosím v potaz, že rozšířená grafika nemusí odpovídat realitě a jedná se pouze o experiment. Jak to dopadlo můžete vidět v hlavičce tohoto článku.

Tuto rozšířenou grafiku můžete nyní koupit v našem e-shopu ve formě širokoúhlého plakátu.

Z našeho e-shopu