Tatra 111

Provedeme vás stručnou historií jednoho z ikonických modelů značky Tatra z poloviny 20. století – Tatra 111. Zprostředkujeme vám unikátní pohled přímo z Muzea nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici, kde nás provází edukátorka Bc. Lucie Kazlepková. Toto muzeum, otevřené v listopadu 2021, je důležitým zdrojem informací o celé historii značky Tatra. Vydejte se s námi na cestu objevování historie, konstrukce a technických zajímavostí Tatry 111.

Počátky a vývoj Tatry 111

Tatra 111, jejíž vznik se datuje již do roku 1942, je považována za jeden z nejvýznamnějších modelů v historii nákladních vozidel. Její prototypy vznikly v době druhé světové války, což významně ovlivnilo její konstrukci i využití. Tato etapa předznamenala začátek téměř dvou dekád výroby, která oficiálně začala v roce 1943.

Sériová výroba trvala až do roku 1962, což svědčí o výjimečné popularitě a spolehlivosti tohoto modelu. Během těchto dvou dekád se Tatra 111 vyvinula v několik různých typů a provedení, aby vyhovovala rostoucím a diverzifikovaným potřebám jak civilního, tak vojenského sektoru.

Během její dlouhé výrobní linie byly vyvinuty různé varianty vozidla včetně vojenských podvozků, valníků, sklápěček, cisteren a dalších specializovaných verzí. Tyto různé typy a nástavby podtrhují flexibilitu a široké využití Tatry 111 v různých průmyslových a vojenských aplikacích.

Díky své adaptabilitě a robustní konstrukci si Tatra 111 získala pověst spolehlivého a univerzálního nákladního vozidla, které hrálo klíčovou roli v mnoha odvětvích po celém světě.

  

Konstrukce a design Tatry 111

Tatra 111 byla známá svým odolným designem a inovativním využitím materiálů, zvláště v období druhé světové války. Vzhledem k nedostatku tradičních materiálů byla zvolena dřevěná kabina. Tato konstrukční zvláštnost dodávala vozidlu nejen unikátní vzhled, ale i praktičnost. Kromě čistě dřevěných kabin byl používán i dřevofibr, což je kombinace dřeva a speciální tkaniny, nabízející větší pevnost a odolnost vůči povětrnostním vlivům. V pozdějších letech pak došlo k přechodu na kombinaci dřeva s oplechováním, a nakonec k celokovovým kabinám.

Vojenské verze Tatry 111 nabízely specifické prvky, jako je průlez ve střeše kabiny a negativní sklon čelních skel, který snižoval odlesky a zvyšoval tak bezpečnost. Tyto designové prvky zlepšovaly funkčnost vozidla v náročných podmínkách a také přispívaly k jeho charakteristickému vzhledu.

Technické parametry

Srdcem stojedenáctky byl vzduchem chlazený 12válcový motor. Tento motor byl klíčový pro dosažení vysokého výkonu vozidla v extrémních podmínkách, což Tatře 111 umožňovalo efektivně operovat v teplotním rozmezí od sibiřských mrazů, při nichž teploty dosahují až –50 °C, až po extrémní vedra v poušti. Tato schopnost byla důležitá zejména při vojenských nasazeních, při nichž vozidlo často působilo v různorodých klimatických podmínkách. Na Sibiři zanechala Tatra 111 takový dojem, že jí dokonce postavili pomník.

Významným prvkem vozidla byl jeho pohon 6x6, což znamená pohon všech šesti kol. Tato vlastnost zaručovala lepší trakci a schopnost překonávat náročný terén. Tento atribut se ukázal významným v Číně, kde Tatra 111 nahradila porouchanou lokomotivu a dokázala utáhnout vlak, což svědčí o její výjimečné tažné síle a robustnosti.

Zajímavostí je i motor typu "řetězák", který se vyznačoval použitím řetězů místo tradičních řemenů. Tento typ motoru je dnes považován za kulturní památku, jelikož se jedná o jediný dochovaný exemplář tohoto typu.

Výsledkem těchto technických inovací byla Tatra 111 – vozidlo schopné efektivního výkonu v extrémních terénech i za extrémních teplot, které si získalo obdiv a uznání po celém světě.

Konstrukčně významná byla také tzv. tatrovácká koncepce, která zahrnovala výkyvné polonápravy s centrální nosnou rourou. Tento design přispíval k výjimečné ovladatelnosti a stabilitě vozidla, a to i v náročných terénech.

Kromě těchto variant byly vyrobeny také speciální verze pro hasičské sbory a různé typy nástaveb, jako například jeřáby a bagry, což dokazuje široký rozsah použití vozidel Tatra 111. V muzeu je také vystaven jeden exemplář, který má na svém kontě více než milión kilometrů, což svědčí o jeho dlouhodobé spolehlivosti a odolnosti.

 

Varianty Tatry 111

Tatra 111 se vyznačovala rozmanitostí svých variant a nástaveb, které byly přizpůsobeny různým potřebám a požadavkům. Model byl vyráběn nejen jako vojenské vozidlo s podvozkem specificky navrženým pro armádní využití, ale také jako valník, sklápěčka a cisterna. Každá z těchto variant představovala unikátní kombinaci funkčnosti a adaptability.

Mezi speciální exempláře patří například palivové cisterny s kapacitou 7 000 litrů, které byly navrženy pro efektivní přepravu paliva, a jejich prodloužené verze s kapacitou až 9 000 litrů. Dalším inovativním řešením byly třístranné sklápěče umožňující sklápění nákladu dozadu i do stran, což zvyšovalo jejich univerzálnost při práci.


 Zobrazit produkt »

Tato široká škála variant a využití činí Tatru 111 jedním z nejvšestrannějších a nejuniverzálnějších vozidel své doby.

Prozkoumejte Tatru 111 na vlastní oči

K návštěvě Muzea nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici vás zve nejen bohatá historie a rozmanitost exponátů, ale také moderní technologie jako rozšířená realita, která návštěvníkům umožňuje prozkoumat vozidla zblízka a prohlídnout si i jejich interiér. Muzeum nákladních automobilů je jednou z poboček Muzea Novojičínska.

Přijďte s celou rodinou objevit nejen legendu Tatra 111, ale i další poklady historie nákladních vozidel. Těšíme se na vaši návštěvu!

 Navštívit muzeum.

Autor: Zdeněk Chalupa

 

Fotografie Tatry 111

  • tatra-111-28.jpg
    tatra-111-28.jpg
  • tatra-111-29.jpg
    tatra-111-29.jpg
  • tatra-111-30.jpg
    tatra-111-30.jpg
  • tatra-111-31.jpg
    tatra-111-31.jpg
  • tatra-111-32.jpg
    tatra-111-32.jpg
  • tatra-111-33.jpg
    tatra-111-33.jpg
  • tatra-111-34.jpg
    tatra-111-34.jpg
  • tatra-111-35.jpg
    tatra-111-35.jpg
  • tatra-111-36.jpg
    tatra-111-36.jpg

Líbila se vám naše reportáž?

Nákupem na našem e-shopu můžete podpořit vznik dalších podobných reportáží. Podpoříte nás také lajkem, odběrem nebo komentářem na našem youtube kanálu.

 Zobrazit všechny produkty Tatra 111

Čtěte také

slovenska-strela

Slovenská strela

Slovenská strela, perla československého železničního průmyslu, byla vyrobena ve 30. letech 20. století. Tato lokomotiva nebyla pouhým dopravním prostředkem, ale stála v popředí technologického pokroku a inovačního ducha své doby. Představovala vrchol inženýrského umu a designu, kombinující rychlost, efektivitu a pohodlí. Provedeme vás její bohatou historií a zajímavostmi v rozhovoru s kurátorkou Lašského muzea, Mgr. Věrou Vahalíkovou.

Čti více